Federación de Sanidad y Sectores Sociosanitarios de CCOO País Valencià | 6 febrero 2026.

Assemblea informativa a l'Hospital La Fe, a València

Els sindicats informen als professionals sobre les millores de l'Avantprojecte de Llei de l'Estatut Marc

  • Els sindicats de l'Àmbit de Negociació subratllen la importància que els professionals coneguen detalladament la Llei i puguen així distingir la realitat plasmada en el seu text de les “mentides i mitges veritats” que, de manera interessada, s'han anat difonent en els últims mesos.
  • FSS CCOO, SATSE-FSES, UGT i CSIF es van marcar com a objectiu fonamental aconseguir millores tangibles per a tot el personal estatutari de la sanitat pública, sense excepcions, i el resultat és un text normatiu amb avanços molt importants en classificació professional i reconeixement retributiu, jornada de treball, jubilació anticipada i parcial, drets laborals i altres aspectes que incideixen en les seues condicions de treball.

Les organitzacions sindicals amb representació en l'Àmbit de Negociació, SATSE-FSES, FSS CCOO, UGT i CSIF, signants de l'acord amb el Ministeri de Sanitat, han informat a professionals de l'Hospital Universitari i Politècnic de La Fe, a València, sobre les millores i avanços que preveu l'Avantprojecte de Llei de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut fruit de la negociació mantinguda en els últims tres anys.

29/01/2026.
Assemblea Estatut Marc

Assemblea Estatut Marc

En el marc d'una assemblea informativa, que es realitzarà també en altres centres sanitaris de la geografia espanyola en pròximes dates, els responsables dels sindicats han oferit detalls sobre l'acord subscrit amb el Ministeri de Sanitat, el passat 26 de gener, que dona suport a l'inici de la tramitació de l'Avantprojecte de Llei.

La presidenta de SATSE, Laura Villaseñor; la secretària d'Acció Sindical de la FSS CCOO, Lucía García; la secretària general de Sanitat d'UGT-Serveis Públics, Begoña Ballell; i el president del sector nacional de sanitat de CSIF, Fernando Hontangas, van destacar, en primer lloc, que l'acord aconseguit ha sigut possible gràcies a la pressió sindical realitzada al llarg d'una negociació “complexa i plena d'alts i baixos”.

Regles del joc

Els responsable sindicals van explicar que l'Estatut Marc, l'actual redacció del qual té més de 22 anys, requeria una modernització i actualització “pràcticament total” per a poder marcar les noves “regles del joc” sobre les quals han de basar les condicions de treball presents i futures de prop d'un milió de treballadors del Sistema Nacional de Salut (SNS.)

Aquests sindicats es van marcar com a objectiu fonamental aconseguir millores concretes i tangibles per a tot el personal estatutari de la sanitat pública, sense excepcions, i el resultat és un text normatiu renovat en més d'un 70 per cent amb avanços molt importants en classificació professional i reconeixement retributiu, jornada de treball, jubilació anticipada i parcial, estabilitat en l'ocupació, drets laborals, carrera professional o conciliació, entre altres.

En un altre moment de l'assemblea informativa, els sindicats van subratllar la importància d'avançar amb la major celeritat possible en la tramitació de la norma, una vegada acordat l'Avantprojecte de Llei, perquè la seua aprovació en el Congrés dels Diputats es produïsca en l'actual legislatura. En cas contrari, van apuntar, es desaprofitaria una “oportunitat única” per a millorar el funcionament del SNS i l'atenció sanitària a les persones.

Manipulació de la realitat

Així mateix, van subratllar la importància que tot el personal conega detalladament el text normatiu i puguen així distingir la realitat plasmada en la seua 117 articles i nombroses disposicions addicionals de les “mentides i mitges veritats” que, de manera interessada, s'han anat difonent en els últims mesos.

Entre altres millores, els responsables de SATSE-FSES, FSS CCOO, UGT i CSIF van destacar l'establiment d'un nou model de classificació professional, al qual haurà d'anar lligat un reconeixement salarial adequat d'acord amb el nivell de titulació, i especialització si és el cas, que s'exigeix per a l'accés a cada categoria. Aquest haurà de ser fruit d'una negociació que s'iniciarà de manera imminent amb els ministeris competents (Hisenda i Funció Pública) i que haurà de finalitzar abans que concloga la tramitació parlamentària de la norma.

La implantació de la jornada de 35 hores setmanals en els serveis de salut que encara resten per fer-ho, perquè a tot l'Estat es gaudisca d'una mateixa jornada laboral anual o el reconeixement del “solapament de jornada” com a temps efectiu de treball en totes les comunitats autònomes són altres avanços importants.

Jubilació i ocupació

També van incidir en les seues intervencions en el reconeixement del dret a l'accés voluntari a la jubilació parcial, i que s'iniciarà el procediment davant el Ministeri de Seguretat Social per a determinar coeficients reductors de l'edat de jubilació i, d'aquesta manera, possibilitar la jubilació voluntària anticipada.

L'Avantprojecte de Llei preveu, a més, que els processos de selecció del personal estatutari fix es realitzen amb una freqüència, almenys, biennal, resoldre en un termini màxim de 18 mesos, la qual cosa contribuirà de manera decisiva en la reducció de la temporalitat. D'una altra banda, es promou que la mobilitat voluntària es realitze mitjançant el sistema de concurs obert i permanent (CAP) en tots els serveis de salut i amb una periodicitat anual.

Carrera professional

El nou text normatiu recull que es podrà establir un nivell addicional de carrera professional, la qual cosa podrà implementar en tots els serveis de salut, i que les convocatòries seran, almenys, anuals. Així mateix, es garanteix que el reconeixement de nivell de carrera professional quan un professional es trasllade a un altre servei de salut comporte el reconeixement retributiu que corresponga al nivell acreditat pel professional.

Quant a les guàrdies que fa el personal sotmés a aquest règim dins del SNS, l'Estatut Marc les limita a cinc al mes, i a un màxim de 17 hores seguides, i s’elimina la possibilitat d'estendre-les a 24 hores, com ocorre en l'actualitat, excepte per consentiment voluntari.

Redueix, a més, la jornada setmanal màxima a 45 hores per als qui realitzen guàrdies, sempre prenent com a referència un còmput quadrimestral, i tenint en compte que les jornades prèvies i posteriors consecutives a la guàrdia es consideraran com a jornada efectivament realitzada i, per tant, es comptabilitzaran a l'efecte del còmput de les 45 hores.

FACEBOOK

TWITTER