Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO de Les Illes | 29 marzo 2024.

CCOO DEMANA QUE ELS TREBALLADORS I TREBALLADORES DE LES ILLES COBRIN COM MÉS AVIAT MILLOR LES PRESTACIONS QUE ELS CORRESPONEN

CCOO sol·licita a la mesa de Diàleg Social que articuli les mesures necessàries perquè les entitats bancàries puguin fer efectives, al més aviat possible, les prestacions que corresponen als treballadors que s'han vist afectats per l'aturada de l'activitat econòmica.

28/04/2020.

Yolanda Calvo Rodríguez

Segons les dades EPA fetes públiques avui per l’Institut Nacional d’Estadística, en el primer trimestre de l’any 2020 l’atur afecta un total de 111.900 persones, que representen el 18,2 % de la població activa balear, una taxa que es superior a la de l’any 2019 en 1,54 punts percentuals.

Per comparació al mateix període de l’any 2019, el nombre de persones aturades ha augmentat en un +5,4%, un augment que significa un creixement en nombres absoluts de +5.700 persones. En relació al trimestre anterior, l’atur balear s’incrementa en +49.200 persones amb una taxa de variació trimestral del +78,52%.

Juntament amb l’augment de l’atur, el total d’ocupats ha disminuït interanualment en 13.100 persones, amb un descens relatiu del -2,53%. En total, les Balears compten amb 503.000 persones ocupades i per comparació amb el trimestre anterior ha descendit en -67.100 ocupats, el que percentualment suposa un -11,77%.

Les dades presentades avui per l'Institut Nacional d’Estadística mostren com en el primer trimestre de l'any, la nostra economia es preparava per a l'inici de la temporada turística i només reflecteixen l'inici de la crisi econòmica produïda per la pandèmia sanitària que ens afecta a tots. Per tant, són unes dades que no presenten amb claredat la gran contracció de la nostra economia que s'inicia a partir del 14 de març amb el decret d'alarma que va ordenar parar moltes activitats i sobretot l’activitat turística.

Des de CCOO volem insistir en l'enorme aturada econòmica que estem sofrint, i que ha fet que molts treballadors i treballadores s'hagin vist afectats per un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) amb el qual almenys podran mantenir un petit nivell d'ingressos que els permeti resistir i en alguns casos subsistir, fins que es torni a iniciar l'activitat.

Som conscients que davant el devessall d'ERTOs, els serveis d'ocupació es troben saturats i això fa que molts treballadors i treballadores no estiguin cobrant a temps les prestacions a les quals tenen dret, la qual cosa els fa molt difícil fer els seus pagaments habituals.

Per això, sol·licitem a la mesa de Diàleg Social que articuli les mesures necessàries perquè les entitats bancàries puguin fer efectives, al més aviat possible, les prestacions que corresponen als treballadors que s'han vist afectats per l'aturada de l'activitat econòmica.

També volem insistir en l'obligació que tenen les empreses de facilitar als seus empleats i empleades els materials de protecció necessaris per a realitzar la seva activitat amb seguretat, quan aquesta s'iniciï de nou. Cap empresa ha de començar la seva activitat si no compta amb els equips de protecció per a tots els seus treballadors.